نقشه راه مرجعیت برای انتخابات سرنوشتساز عراق
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۶۹۸۲۱
مواضع سرنوشتساز مرجعیت عالیقدر عراق علاوه بر دفاع از حاکمیت و امنیت و ثبات این کشور، نقش تاثیرگذاری در خروج عراق از تنگناهای سیاسی دارد. - اخبار بین الملل -
به گزارش گروه بینالملل خبرگزاری تسنیم، آیتالله سید «علی سیستانی» مرجع عالیقدر شیعه در عراق به عنوان یک مرجع امن برای عراقیها در طول همه مراحل حیاتی این کشور و به ویژه هنگام بحرانها نقش موثر خود را اثبات کرده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
تصمیمات سرنوشتساز مرجعیت عالی در بزنگاههای حساس عراق
جایگاه آیتالله سیستانی در جامعه عراق ناشی از سه عامل مشخص است که عبارتند از: جایگاه حوزه علمیه نجف در عراق، به رسمیت شناخته شدن اعلمیت فقهی آیتالله سیستانی و موضعگیریهای مردمسالارانه ایشان در روند تحولات این کشور.
ملت عراق به خوبی فتوای «جهاد کفایی» آیتالله سیستانی هنگام حمله گروه تروریستی-تکفیری داعش به این کشور در سال 2014 را به یاد دارند که محصول آن (فتوای جهاد کفایی) تشکیل سازمان مقاومت مردمی حشد شعبی بود؛ سازمانی که نقش اصلی را در نجات عراق از چنگال تروریسم ایفا کرد.
علاوه بر آن در مقابله با هریک از بحرانهای به وجود آمده در عراق و شرایط اضطراری این کشور در زمینههای مختلف مرجعیت در صف اول حمایت از کشور و ملت بوده است.
در جریان اعتراضات عراق در سال 2019 که با ورود خرابکاران به این عرصه تبدیل به میدان آشوبآفرینی دشمنان شد، رهنمودها و توصیههای آیتالله سیستانی در کنار دولت و دستگاه قضایی نقش مهمی در مهار پروژه آشوب داشت.
اما نقش مرجعیت عالیقدر شیعه در عراق صرفا منحصر به مقابله با توطئههای خرابکارانه و تروریستی ضد این کشور و بزنگاههای امنیتی نبوده و عملکرد آیتالله سیستانی هنگام گرفتاری عراق در تنگناهای سیاسی نیز به وضوح قابل مشاهده است.
نقش آیتالله سیستانی در نجات عراق از تنگناهای سیاسی
بعد از سقوط رژیم بعث، آیت الله سیستانی در حمایت از حقوق مردم در تدوین قانون اساسی که مبتنی بر مشارکت مردم در تعیین سرنوشتشان باشد نقش ویژهای داشته است.
مواضع اسلامی و مردمسالارانه آیتالله سیستانی که با پشتیبانی و رضایت تمام اقوام و پیروان مذاهب مختلف طی سالهای 2003 تا 2005 همراه شد وی را به الگوی بیبدیلی برای طرفداران مردمسالاری تبدیل ساخت و اشغالگران آمریکایی را وادار کرد تا در انتقال قدرت و تدوین قانون اساسی و روند مردمسالارانه پیشنهادهای ایشان را بپذیرند.
همچنین دیدگاهها و مواضع آیتالله سیستانی، در فرآیند دولتسازی و شکلگیری نظام سیاسی نوین عراق نشان داد ایشان رسالتی سیاسی برای اسلام قائل است. ظرفیت گفتمان آیتالله سیستانی در این زمینه به حدی بارز و آشکار است که محققان غربی اذعان کردند که نمیتوان جایگاه ایشان را در صحنه سیاسی عراق نادیده گرفت.
آیتالله سیستانی در صحنه عمل نیز تعامل خود با گروهها و شخصیتهای سیاسی مسلمان و غیرمسلمان را بر پایه تساهل و تسامح دینی بناکرده و ضمن تاکید بر مبانی دینی به دنبال فراهم ساختن زمینههای مشارکت تمام افراد اعم از شیعه و سنی در تمامی امور جامعه است.
آیتالله سیستانی هنگامی که عراق کاملا گرفتار یک بن بست سیاسی شده باشد دست به کار شده و نقشه راه ایشان همانطور که در دورههای قبل خود را نشان داد٬ گره همواره کور سیاسی این کشور را باز میکند.
اخبار انتخابات عراق| از تبلیغات برنامههای انتخاباتی تا لبیک مردمی به ندای مرجعیتگروههای خاص شرکتکننده در انتخابات پارلمانی عراق کدامند؟اخبار انتخابات عراق| از طرحهای سفت وسخت امنیتی تا رصد تخلفات تبلیغاتیرهنمودهای آیتالله سیستانی و برگزاری انتخابات سالم در عراق
عراقیها طی چند روز آینده یعنی 10 اکتبر شاهد برگزاری انتخابات پارلمانی سرنوشتسازی خواهند بود؛ انتخاباتی که دشمنان مقاومت و در راس آنها آمریکا از یک سال گذشته برنامه ریزی دقیقی برای پیروزی مهرههای خود و ایجاد اختلال در روند صحیح آن انجام داده بود. در این میدان نیز مرجعیت با روشنبینی نقش خود را در خدمت کشور و ملت بر عهده گرفته و بر لزوم برگزاری سالم انتخابات و مشارکت قابل قبول مردمی تاکید کرد.
مرجع عالیقدر شیعیان در عراق از یک سال قبل بر اهمیت انتخابات پارلمانی تاکید کرده و اظهار داشت که باید شرایط ضروری برای شفافیت و سلامت این انتخابات اتخاذ شود.
چند روز قبل نیز آیت الله سید علی سیستانی در بیانیهای مردم را به مشارکت آگاهانه و مسئولانه در انتخابات پارلمانی آتی عراق فراخواند.
آیت الله سیستانی خواستار مشارکت آگاهانه مردم در انتخابات عراق شدبرهم صالح: بیانیه آیت الله سیستانی موضع گیری ملی برای حفظ کشور استائتلاف الفتح: موضع آیت الله سیستانی نقشه راه برای ساختن عراق استتاکید الکاظمی بر اهمیت رهنمودهای آیتالله سیستانی در روند انتخابات عراق
در بیانیه مرجعیت عالی عراق آمده است که رای دهندگان از تجارب گذشته درس و عبرت بگیرند و ارزش رای و نقش مهم آن را در ترسیم آینده کشور بدانند و از این فرصت مهم برای ایجاد تغییر حقیقی در اداره کشور و دور کردن ایادی فاسد و ناکارآمد از مفاصل اصلی کشور استفاده کنند. تحقق این امر از طریق مشارکت مؤثر و انتخاب خوب مردم امکانپذیر خواهد بود و در غیر این صورت شکستهای مجالس قبلی و دولتهای برخاسته از آن تکرار خواهد شد.
ایشان همچنین تاکید کردند که از هیچ حزب و طرف خاصی در این انتخابات حمایت نخواهند کرد. این موضع بیانگر دیدگاه حکیمانه مرجعیت برای جلوگیری از هرگونه سوءاستفاده دشمن جهت ایجاد نزاع فرقهای میان عراقیها در روند انتخابات است.
این مواضع آیتالله سیستانی مورد استقبال مقامات ارشد و احزاب مختلف عراق از جمله «برهم صالح» رئیس جمهور و «مصطفی الکاظمی» نخستوزیر این کشور قرار گرفت.
بدین ترتیب، بار دیگر ثابت شد که مرجعیت در عراق علیرغم توطئههای خارجی فراوان همچنان سوپاپ اطمینان دولت، ملت و تمامی احزاب و جریانهای سیاسی عراق است. ناگفته پیداست که مواضع اصولی مرجعیت به عنوان نقشه راه عراق به خاری در چشم توطئه گران خارجی از جمله آمریکا تبدیل شده است.
تجربه رویدادهای سیاسی قبلی در عراق نشان میدهد که اگر نقش مرجعیت در تشویق مردم به مشارکت در این رویدادها و به ویژه انتخابات سرنوشتساز و نیز حفظ روند و جریانات سیاسی مشروع این کشور نبود، برگزاری انتخابات در عراق به پایان عمر خود می رسید؛ چرا که مردم این کشور طی سالهای اخیر از عملکرد و رفتار دولت و برخی نیروهای سیاسی خسته و ناراضی هستند. اما مرجعیت همواره حامی منافع کشور و مردم و به ویژه قشر محروم جامعه بوده و تاکید دارد که همه باید از پابرجا بودن روند سیاسی کشور حمایت کنند تا راه نفوذ برای اشغالگران و دیکتاتورها بسته شود.
در هر صورت، تجربه در طول تاریخ سیاسی عراق این مسأله انکارناپذیر را برای همگان اثبات کرده است که هرگاه به ندای آیت الله سیستانی مرجعیت عالیقدر شیعیان عراق گوش فرا داده شده، این کشور در مسیر رشد، شکوفایی و موفقیت در تمامی عرصههای سیاسی و غیر سیاسی گام برداشته است و در این مرحله میتواند حتی برای یک دوره کوتاه نقش تاثیرگذاری در حل اختلافات گروههای سیاسی و رسیدن به ثبات در عراق داشته باشد.
انتهای پیام/
منبع: تسنیم
کلیدواژه: آیت الله سیستانی انتخابات پارلمانی انتخابات عراق سرنوشت ساز نقشه راه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۶۹۸۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
چرا حج امسال حج برائت است؟
در هیچ سالی به اندازه امسال شاهد بیداری طبقه روشنفکر و تحصیلکرده جهان در حمایت از مردم غزه و آگاهی آنها از تحولات جاری جهان نبوده ایم.
به گزارش مشرق، حسن رشوند تحلیلگر سیاسی طی یادداشتی به برسی اظهارات رهبر انقلاب درباره اهمیت حج امسال پرداخت. وی در این باره نوشت:
رهبر معظم انقلاب روز گذشته در دیدار با دست اندرکاران مراسم حج، همچون سنوات گذشته نکات و توصیه هایی را به حجاج و کارگزاران حج فرمودند که شاخص ترین نکته آن « برائت از دشمن جنایتکار صهیونیستی و همدست او آمریکا » در جنگ غزه بود. ایشان فرمودند: « حج امسال در پرتو آیات قرآن کریم و یاد و نام مبارک حضرت ابراهیم(ع)، باید فراتر از هر سال، حج برائت از این دشمن جنایتکار مسلمانان و حامیان آن باشد.»وقتی سخن از برائت می شود ناخودآگاه ذهن به وجه سیاسی آن میل می کند . این در حالی است که برائت پیش از آنکه وجه سیاسی موضوعی را در نظر داشته باشد، به وجه اعتقادی و تربیتی آن توجه دارد. برائت از دشمنان خدا و آنچه مانع رشد و تکامل انسان و سدّ راه سعادت اوست، قبل از آنکه بُعد سیاسی ـ اجتماعی داشته باشد، جنبه اعتقادی و تربیتی دارد و مؤمن، به حکم انگیزه ایمانی و با تأسّی به خدا و رسول او ، می بایست از هرچه که سدّ راه خدا است و هر کس که در مقام خصومت با خلق خدا عمل می کند ، تبرّی جسته و عُلقه روحی و عملی خود را باید با این جرثومه های فساد و تباهی قطع کرده و هیچگاه نباید با دشمنان خدا طرح دوستی داشته باشند .بارها قرآن به این اصل مهم ایمانی اهتمام ورزیده و آن را متذکّر شده استدر سوره مبارکه مجادله آیه ۲۲ است که خطاب به پیامبر اسلام می فرمایند: لا تَجِدُ قوماً یؤمنُون بالله و الیَوم الآخر یوادّون من حادّ الله و رسوله و لو کانوا آبائهم أو أبنائهم أو اِخوانهم أو عشیرتهم، اولئک کتب فی قلوبهم الإیمان و أیّدهم بروح منه و یدخلهم جنّات تجری مِنْ تحتها الأنهار خالدین فیها، رضی الله عنهم و رضوا عنه، اولئک حزب الله ألا إنَّ حزب الله هم المفلحون.
«هیچ گروهی را که به خدا و روز قیامت ایمان دارند، نخواهی یافت که با دشمنان خدا دوستی کنند هرچند پدران، فرزندان، برادران یا خویشاوندانشان باشند. خداوند ایمان را در دلهای اینان تثبیت کرده و با عنایت خاص خود تأییدشان نموده است و در بهشت برین جای می دهد. خدا از آنها خشنود و آنها از خدا خشنودند، اینها حزب خدا هستند و حزب خدا رستگارانند.»
نکته جالب در این آیه ، پیوستن به حزب الله است و حزب الله در پیشانی و خط مقدم برائت از دشمنان خدا قرار دارند و حزب الله پیش از آنکه به وجه سیاسی حج توجه داشته باشد ، وجه اعتقادی و تربیتی را در خود تقویت کرده است و کسانی که در این طیف یا طبقه قرار دارند از آنجاکه از لحاظ اعتقادی و تربیتی فریضه الهی حج را درک کرده ، می تواند برائت سیاسی حج را نیز نمایندگی کند.
در رابطه با این جمله راهبردی رهبر معظم انقلاب « حج برائت» به چند نکته مهم اشاره می شود:
۱. از مجموع آیات شریفه قرآن کریم در این باره ، می توان چنین استباط کرد که برائت تنها یک مفهوم و امر سیاسی برای مقطع زمانی خاص نبوده که پروردگار پیامبرش و مسلمانان را بدان امر کرده باشد. بلکه برائت یک حقیقت ایمانی است که خداوند از بنده خود در هر عصر و زمانی انجام آن تکلیف کرده است.
۲. مفهوم برائت ، از بیزاری جستن به عنوان یک امر قلبی و عاطفی فراتر رفته و مستلزم فاصله گرفتن ، منزوی ساختن و طرد عملی مشرکان و کسانی است که مکرر در اردوگاه مسلمانان و چه بسا کلیت بشریت توطئه می کنند.
۳. از یک نکته نباید غافل شد که هدف از برائت ، هدایت افرادی است که طریق باطل را پیموده و با توطئه و راه اندازی جنگ و خونریزی قصد آزار و اذیت مسلمانان و چه بسا غیر مسلمانان مظلوم دنیا را دارند تا از مسیر کینه توزی و دشمنی خود دست بردارند و طبیعی است زمانی که مشرکان و ظالمان ، دست از اقدامات خصمانه خود برداشته و تسلیم جبهه حق شدند ، نه تنها از آنها برائت نمی شود ، بلکه زمینه نزدیکی با آنها نیز فراهم می شود. با همین نگاه بود که در سالهای قبل از انقلاب و اولیه انقلاب امام راحل همواره به دولتمردان آمریکا هشدار می دادند که دست از توطئه علیه ملت ایران بردارند و زمانی که دیدند نه تنها هیچ تغییری در رفتار آمریکایی ها صورت نگرفت ، شعار « مرگ بر آمریکا» و برائت از آن مبنای عمل با دولت توطئه گر آمریکا قرار گرفت.
۴. اعلام برائت ، یک عمل اعتقادی ، سیاسی و تبلیغاتی برای توجه دادن ملت ها و دولت های مسلمان و غیر مسلمان نسبت به کسانی است که با جنگ سرد و گرم خود می خواهند زندگی را برای مردم سخت کنند. بنابراین ، اعلام برائت یعنی آمادگی برای مقابله با مشرکان و هشدار به آنها که هر لحظه جبهه کفر باید منتظر مواجهه با مسلمانان باشند.
۵. اعلام برائت در واقع به مسلمانان بویژه مومنان توصیه می کند که در هیچ شرایطی از دشمن نهراسیده و تنها از خدا پروا داشته باشند که خدا به دست مؤمنان، نکبت و عذاب را بر دشمن فرو فرستاده و قلب مومنان را آرام خواهد کرد.
۶. اما چرا رهبر انقلاب حج امسال را « حج برائت» نامیدند؟ مگر در سالهای گذشته برائت از مشرکین در مراسم حج در صحرای عرفات انجام نمی شد که امسال چنین نامی بر آن نهاده شده است؟ آنچه مسلم است با همه سختگیری های دولت سعودی در سنوات گذشته ، حتی شده در داخل چادرهای حجاج ایرانی مراسم برائت از مشرکین برگزار و قطعنامه پایانی آن قرائت می شد و فریاد حجاج ایرانی با «مرگ بر اسرائیل» و «مرگ بر آمریکا» بلند بود . اما امسال شرایط کاملا متفاوت شده است که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:
الف) در سنوات گذشته هیچگاه جهان با این میزان ددمنشی و سبوعیت صهیونیست ها در باریکه ۳۶۰ کیلومتر مربعی نواز غزه که بیش از ۲ میلیون انسان بی گناه و مظلوم را با کمترین امکانات در خود جای داده بود، ندیده است. اکنون ۸ ماه است که جهان شاهد بیشترین تجاوز صهیونیست ها در این باریکه است و همه سازمان های بین المللی از شورای امنیت سازمان ملل گرفته تا سازمان کشورهای اسلامی با ۵۷ عضو و اتحادیه عرب و... عملا مهر سکوت بر لب زده و به محکومیت های دیپلماتی خود اکتفا کرده و حتی حاضر به قطع روابط سیاسی و اقتصادی خود با این رژیم نشده اند . لذا حج امسال که افکار عمومی مسلمانان جریحه دار شده و ملت های مسلمان و غیر مسلمان در اعتراض به رژیم صهیونیستی برخاسته اند، فرصت خوبی است که در حج امسال بیش از سنوات گذشته از رژیم صهیونیستی و حامی او آمریکا برائت جسته و فریاد بلند برائت حجاج مسلمان ، گوش سازمان های بی مسئولیت بین المللی و سران کاخ سفید و شیوخ بی خاصیت عرب منطقه را کر کند.
ب) در هیچ سالی به اندازه امسال شاهد بیداری طبقه روشنفکر و تحصیلکرده جهان در حمایت از مردم غزه و آگاهی آنها از تحولات جاری جهان نبوده ایم. امسال از استاد و دانشجو در بزرگترین دانشگاههای آمریکا که تا پیش از این از کنار جنگ هایی همچون عراق و افغانستان می گذشتند ، گرفته تا مردم مسلمان و غیر مسلمان در اقصی نقاط جهان برای حمایت از مردم غزه بپاخاسته اند. بنابراین مراسم حج امسال می تواند برائت از دشمنانی باشد که چنین سرنوشتی را برای مردم غزه و کودکان زیر خروارها خاک خوابیده آنها رقم زده اند.
ج ) در حج امسال آن جوان یمنی که هر روز با شلیک موشک های خود دمار از کشتی های تجاری صهیونیست ها بریده و آنها را ذله کرده تا جایی که برای در امان ماندن از دست موشک های ارتش یمن صدها کیلومتر مسافت خود را دور می کنند، حضور دارند. در حج امسال ، آن رزمنده عراقی که هر روز با شلیک موشک های خود پایگاههای اسرائیل را به دفاع از مردم مظلوم غزه در داخل سرزمین های اشغالی هدف قرار می دهد، حضور دارد. در حج امسال ، حزب الله لبنان حضور دارد تا با شلیک فریاد برائت خود همچون شلیک موشک های خود به سامانه گنبد آهنین و پایگاههای صهیونیستی در سرزمین های اشغالی در شمال فلسطین ، ترس را بار دیگر بر جسم رو به اضمحلال صهیونیستی وارد کند.در حج امسال ، یقینا مسلمانان شرق و جنوب شرق آسیا، آمریکا ، اروپا و آفریقا در کنار حجاج ایرانی حضور خواهند داشت که تعریف جدید و واحدی از برائت از مشرکین ارائه خواهد داد. بنابراین با این نگاه و رخدادهای آن است که حج امسال را باید «حج برائت» دانست.