نقشه دشمنان هرگز روابط ایران و عراق را خراب نخواهد کرد
تاریخ انتشار: ۳ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۷۳۰۵۸۹
به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام محمد جواد باقری در خطبههای نماز جمعه این هفته بخش اسالم شهرستان تالش با بزرگداشت پنجم مرداد سالروز اقامه اولین نماز جمعه توسط آیت طالقانی به بیان اهمیت نماز جمعه در دین مبین اسلام بر اساس آیات و روایات پرداخت و گفت: نماز جمعه یک شبکه نورانی هدایتگر و بصیرت افزا است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با اشاره به سالروز عملیات غرورآفرین مرصاد، که توطئه شوم منافقین کوردل در حمله نظامی به کشور عزیزمان نقش بر آب شد، افزود: منافقین در جنایت و خونریزی روی چنگیز مغول را هم سفید کردهاند و امروز هم بقایای پیر و فرتوت آنها در آلبانی مشغول جنگ رسانهای در فضای مجازی بر علیه جمهوری اسلامی هستند.
امام جمعه اسالم با گرامیداشت ایام ماه ذیحجه و مناسبتهای پیش رو، ضمن تسلیت شهادت امام محمد باقر (ع) به بیان شرایط و دوران آن امام بزرگوار پرداخت و عنوان کرد: اسلام سکولار و جدایی دین از سیاست ریشه در اندیشه بنی امیه دارد که امروز هم برخی افراد عقاید آنان را در لسان جدید و با واژگان غربی تکرار کرده و دینداری فردی را تبلیغ میکنند و به ظواهر دین پایبند اما اندیشه توحیدی و مبارزه با طاغوت ندارند.
باقری در ادامه به دیدار مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق با مقام معظم رهبری در هفته گذشته اشاره و اظهار کرد: ملت ایران و عراق پیوستگی مذهبی و فرهنگی بسیاری کهنی دارند و هیچگاه شیطنتها و نقشههای دشمنان هم نتوانسته بین دو ملت جدایی بیندازد.
وی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در این دیدار به نتیجه شوم حضور آمریکاییها در منطقه و به خصوص کشور عراق اشاره کرد که منجر به شهادت دو تن از مجاهدان و مبارزان بزرگ دو کشور در خاک عراق شد.
امام جمعه اسالم گفت: همانطور که امام خامنه ای فرمودند «جمهوری اسلامی ایران هرگز این موضوع را فراموش نخواهد کرد و قطعاً ضربه متقابل را به آمریکاییها خواهد زد.»
حجت الاسلام باقری شیطنت دو هواپیمای جنگنده رژیم صهیونیستی و ایجاد مزاحمت برای هواپیمای مسافربری ایران در آسمان سوریه را نقض آشکار قوانین بین المللی و اقدامی تروریستی برشمرد و تصریح کرد: یقیناً این اقدام صهیونیستها هم بی پاسخ نخواهد ماند و تقاص این کار خود را پس خواهند داد.
امام جمعه اسالم به در پیش بودن کنکور سراسری سال و درخواست برخی دانش آموزان برای تغییر در زمان آزمون به خاطر نگرانی از ویروس کرونا ضمن تقدیر و تشکر از برنامه ریزی و مسئولان آموزشی کشور گفت: با توجه به مطالب مطرح شده در آخرین جلسه شورای آموزش و پرورش به دانش آموزان عزیز اطمینان خاطر میدهیم کنکور در بهترین زمان ممکن و در بهترین شرایط بهداشتی برگزار خواهد شد و هیچ جای نگرانی نیست.
کد خبر 4981820منبع: مهر
کلیدواژه: اسالم خطبه های نماز جمعه ویروس کرونا شیراز بوشهر شیوع کرونا شهرکرد قزوین گرگان ستاد مقابله با کرونا بیرجند اقامه نماز جمعه خطبه های نماز جمعه حجاب و عفاف مسکن مجلس شورای اسلامی نماز جمعه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۳۰۵۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مشاوران شما بیتهایی بهتر از شاهنامه را میتوانستند پیدا کنند
روزنامه هم میهن در مطلبی با عنوان «نگر تا نباشی به جز دادگر» نوشت؛ در شاهنامه زنان برجستهای نقشآفرینی کردهاند که الگوی زن مطلوب امام جمعه مشهد نمیتوانند باشند. برخی از زنان برجستهی شاهنامه مثل منیژه در طلب معشوق در انتظار خواستاری و خواستگاری او نماندهاند.
چند سال پیش که شهرداری مشهد ذوقی به خرج داده بود و تصویرهایی از شاهنامه در و دیوار شهر را آراسته بودند، دستور به زدودن این تصویرها داده شد، گویی که بین این تصویرها و آنچه مشهد به آن شهره است، تقابلی وجود دارد. چندین دهه به دلیل همین تصور، توسعه و رسیدگی به آرامگاه فردوسی که یکی از بزرگترین شاعران و حکیمان ایران است، متوقف بود تا اینکه از مقامات بالاتر حکم به آبادانی آرامگاه فردوسی داده شد.
مقامات استانی و از جمله امام جمعه شال و کلاه کردند و به آرامگاه فردوسی رفتند. اگر اسم این مقامات و فردوسی را کنار هم در موتورهای جستوجوگر بنویسید و نتایج را هر چه بالا و پایین کنید، همان چند عکس را خواهید دید. با چنین پیشینهای است که سخنان آیتالله علمالهدی و استنادش به شاهنامه برای دفاع از اجبار در پوشش با واکنشهای بسیاری روبهرو شده است.
علمالهدی گفته است: مسئله حجاب نیز یکی از همین هویتهای دینی و ملی است. اصلاً حجاب متعلق به فرهنگ ایران است. حتی آن زمان که هنوز اسلام وارد ایران نشده بود، حجاب فرهنگ ایرانیان بود؛ بهخصوص در تاریخ ایران باستان و انعکاس این فرهنگ را میتوان در شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی دید. او همچنین بهعنوان نمونه بیتی از شاهنامه خوانده است که منیژه خطاب به بیژه گفته است: منیژه منم دخت افراسیاب/برهنه ندیده تنم آفتاب
این سخن که زنان ایرانی براساس آنچه به ما رسیده، پوششی برای موی سر داشتهاند یا چیزی شبیه چادر حتی، نادرست نیست. حتی این سخن که در شاهنامهی فردوسی پاکدامنی و شرم از ویژگیهای مثبت زنان و البته مردان شمرده میشود، هم بیراه نیست، هرچند تعریف پاکدامنی در نگاه حکیم توس و امام جمعه مشهد متفاوت است، اما بیتی که آقای علمالهدی به آن ارجاع داده، ربطی به زنان ایران ندارد. افراسیاب شاه توران است و منیژه دختری تورانی است نه ایرانی.
این به خودی خود ایرادی در استدلال امام جمعه به حساب نمیآید و میتواند بگوید که حکیم خصلت نیکو را حتی در دشمن ستوده است. ماجرا از اینجا جالب میشود که بدانیم این بیت را منیژه کی خوانده است و اصلاً ارتباطی به پوشش سر دارد یا نه؟
منیژه دلبستهی بیژن شاهزادهی ایرانی میشود و -به زبان امروزی- او را چیزخور کرده بیهوش به شبستان خود میآورد و همهی این اتفاقات بدون اجازهی والدین و بدون پیمان زناشویی -که از قضا در ایران باستان هم مرسوم بوده- رخ میدهد. بیژن در قصر او به هوش میآید و باقی قضایا و منیژه در چنین لحظات احساسی دربارهی اهمیت چیزی که به بیژن عرضه میکند این بیت را به زبان میآورد که تا به حال چنین بوده، اما بعدش را میتوان در شاهنامه خواند.
البته اگر مشاوران امام جمعه با شاهنامه به از این بودند که هستند، بیتهایی میتوانستند پیدا کنند که به کارشان بیاید، مثلاً آنجا که شیرین میگوید:
به سه چیز باشد زنان را بهی/ که باشند زیبای گاه مهی/ یکی آنک با شرم و با خواسته است/ که جفتش بدو خانه آراسته است/ دگر آن که فرخ پسر زاید او/ ز شوی خجسته بیافزاید او/ سه دیگر که بالا و رویش بود/ به پوشیدگی نیز مویش بود
این ابیات به روشنی از پوشیدگی موها میگوید، درحالیکه در بیت استنادی امامجمعهی مشهد، تفاوت برهنگی و نداشتن پوشش سرنادیده گرفته است. این مغالطه در سخنان بسیاری دیگر از مقامات هم دیده میشود.
نداشتن پوشش سر با برهنگی هممعنا نیست. با این حال همچنان که در بیت انتخابی امام جمعه مشهد و این ابیات میبینیم هیچکدام توصیهی فردوسی نیست و سخنان شخصیتهای شاهنامه است. شاهنامه مثل هر متن کهن ادبی در کنار ارزشهای ادبی و زیباشناختی و روایی خود، مجموعهای از ارزشهای اخلاقی و اجتماعی زمانهی خود را منتقل میکند که به دنیایی دیگر تعلق دارند، چنانکه در همین بیتهای بالا پسرزا بودن جزو ارزشهایی شمرده شده است.
در شاهنامه زنان برجستهای نقشآفرینی کردهاند که الگوی زن مطلوب امام جمعه مشهد نمیتوانند باشند. برخی از زنان برجستهی شاهنامه مثل منیژه در طلب معشوق در انتظار خواستاری و خواستگاری او نماندهاند و از جملهی آنان تهمینه است مادر سهراب که در شاهنامه زنی ستوده است و تنها یک شب همخواب رستم بوده است. رودابه مادر رستم نیز در راه دادن زال به قصرش از موی خویش کمندی بافته و انداخته و بعد هم که ماجرا در شاهنامه روشن است.
در این میان داستان گردآفرید اگرچه متفاوت است، اما در کنشگری از روابط خصوصی پیشتر رفته و اگر روی و موی پوشیده به این خاطر است که شناخته نشود و آنجا که روی و موی گشاده به قصد فریب دشمن است:
رها شد ز بند زره موی اوی/ در افشان چو خورشید شد روی اوی/ بدانست سهراب کو دختر است/ سر و موی او از در و افسر است
درست است که فکر میکنم شاهنامه ارزشهای جهانی دیگر را منتقل میکند و چنین استناداتی به آن راه به جایی نمیبرد، اما به نظرم از قضا در شاهنامه برای صاحبان مقام و قدرت توصیههایی شایستهتر میتوان یافت، مضمونهایی که بارها تکرار شده است. یکی از این مضمونها دادگری است. دادگر در شاهنامه همصفت خداوند است که جای نام نشسته است و هم وظیفهی صاحب قدرت. فردوسی میگوید، پادشاهی که دادگر باشد، نیازی به فریادرس ندارد: کجا پادشا دادگر بود و بس/ نیازش نیاید به فریادرس
نویسنده: علیاصغر سیدآبادی